Raskite .lt domeną
Verslas augtų, jeigu labiau pasitelktų internetą
„Jeigu bent pusė Jonavos verslininkų būtų registravę savo domeną, turėtų kokybiškas interneto svetaines ar elektronines parduotuves, efektyviai naudotųsi elektroninės rinkodaros įrankiais ir nuosekliai vystytų savo prekių ženklus, neabejoju, verslą turėtume stipresnį, daugiau eksportuotume, būtų sukurta daugiau darbo vietų, o atlyginimai – tikėtina būtų kur kas aukštesni nei dabar“, - Jonavos rajono laikraščiui „Jonavos garsas“ duotame interviu sako aktyvus jonaviškis ir Kauno technologijos universiteto darbuotojas Justas Dieninis.
Justas Dieninis, DOMREG
Pateikiame interviu fragmentą apie skaitmeninės ekonomikos svarbą, interneto naudojimo įpročius bei .lt domenų registracijos tendencijas Jonavoje.
– Daug kalbama apie taip vadinamą skaitmeninę ekonomiką ir elektroninį verslą. Kokias neišnaudotas galimybes matote ir kaip vertinate konkurso „Sukurta Jonavoje“ laimėtoją - elektroninį kapinių registrą www.jonavoskapines.lt ?
– Skaitmeninė ekonomika - Lietuvos ateitis. Informacinių ir ryšių technologijų (IRT) sektoriaus pardavimai šiais metais jau priartėjo prie 2 milijardų eurų ribos. Ypatingai džiugu, kad didelė dalis šių pardavimų yra eksportas. Gal kažkas pasakys, kad daugiausiai naudos iš šio sektoriaus sėkmės turi Lietuvos didmiesčiai ir ten dirbantys bei didelius atlyginimus gaunantys programuotojai. Tai tiesa, tačiau yra nemažai sėkmingų IRT įmonių ir provincijoje, kuriančių inovatyvius produktus.
Kalbant apie www.jonavoskapines.lt projektą, buvo šiek tiek keista ir gal net šypseną sukėlė, bet įsigilinęs vertinu teigiamai. Elektroninis kapinių registras – labai naudinga sistema, kai tolimesniems giminaičiams reikia atrasti reikiamą kapą. Norėtųsi tik vieno, kad tokias ar panašias idėjas realizuotų ne tik Jonavos savivaldybės valdoma įmonė, bet ir privatus verslas. Tai dar kartą įrodo, kad potencialo kurti yra, tik reikia nebijoti ir daryti.
– Jūsų nuomone, ar Jonavos verslininkai pakankamai gerai naudoja internetą rinkodarai?
– Reikia suprasti, kad sparčiai augantis interneto vartojimas pakeitė mūsų visų įpročius: be mobilaus telefono, elektroninio pašto, socialinių tinklų ar naujienų portalų nebeįsivaizduojame savo dienos. Lygiai taip pat interneto plėtra pakeitė verslo su vartotoju santykį: jeigu anksčiau skambindavome telefonu ieškodami prekės ar paslaugos, tai dabar norėdami susirasti kirpyklą, piceriją, gėlių saloną, autoservisą, naują žaislą vaikui ar dovaną, ieškome naršydami internete. Gavę prekę ar paslaugą, neretai atsiliepimą paliekame interneto svetainėje ar socialinio tinklo paskyroje.
Tad galima teigti, kad dėl interneto ir elektroninės prekybos verslas yra labai arti vartotojų, o potenciali rinka dėl interneto tapo didesnė ir globalesnė, ko niekada nebuvo. Jonavoje pagamintą prekę dėl elektroninės prekybos galimybių gali įsigyti bet kuris amerikietis, britas ar australas. Nebūti internete, neturėti domeno ir savo interneto svetainės ar elektroninės parduotuvės, nepranešti naujienų socialiniuose tinkluose yra pražūtinga net ir pačiam smulkiausiam verslui.
Kita klaida, kurią daro pradedantieji ir smulkieji verslininkai, – komunikacijai naudoja tik socialinį tinklą „Facebook“. Tačiau šio socialinio tinklo vartotojai vis didėjančiame žinučių sraute informacijos greitai neranda, o matytas žinutes – pamiršta. Tad kylant realiam poreikiui pirmas pasirinkimas yra „Google“ paieška.
Jeigu nėra registruoto domeno ir nėra interneto svetainės, tuomet „Google“ paieškoje rodomi konkurentai. Pavyzdžiui, jeigu nebūtų registruotas domenas www.jonava.lt ir nebūtų interneto svetainės, o informacija apie Jonavą būtų prieinama tik „Facebook“ paskyroje, rajono savivaldybė netektų didelės dalies auditorijos, kurią „Google“ paieškoje perduotų apie Jonavą šiek tiek informacijos skelbiančiai Vikipedijai.
Kauno technologijos universiteto Interneto paslaugų centro DOMREG duomenimis, Jonavos rajono įmonės ir gyventojai iš viso yra registravę 772 .LT domenus. Iš jų 359 domenai priklauso juridiniams asmenims, o 413 – fiziniams asmenims, t.y. rajono gyventojams. Tad statistiškai iš beveik 2000 Jonavos įmonių savo domeną ir interneto svetainę šiuo metu turi vos 359 arba tik kas penkta Jonavos įmonė informacijai skelbti ar prekėms bei paslaugoms parduoti naudoja interneto svetainę su lietuvišku domenu.
– Kodėl tiek daug Jonavos įmonių dar neturi savo domeno ir interneto svetainės?
– Jeigu bent pusė Jonavos verslininkų būtų registravę savo domeną, turėtų kokybiškas interneto svetaines ar elektronines parduotuves, efektyviai naudotųsi elektroninės rinkodaros įrankiais ir nuosekliai vystytų savo prekių ženklus, neabejoju, verslą turėtume stipresnį, daugiau eksportuotume, būtų sukurta daugiau darbo vietų, o atlyginimai – tikėtina būtų kur kas aukštesni nei dabar.
Interneto rinkodara yra kietas riešutėlis net pažengusiems, todėl kompetencijos stoka, baimė rizikuoti ir nenoras investuoti į naujus sprendimus trukdo pasiekti geresnių rezultatų. Šias spragas, manau, galėtų padėti užtaisyti kartu su „Versli Lietuva“ rengiamos ir Jonavos rajono savivaldybės remiamos iniciatyvos – verslininkų mokymai ir konsultacijos.
– Ar patartumėte net tik verslui, bet net ir asmeniniams tikslams turėti savo domeną?
– Jeigu įmonėms domenas ir interneto svetainė ar elektroninė parduotuvė yra būtinybė, tai gyventojai savo domeną dažniausiai naudoja dėl kokybiškesnio ir saugesnio elektroninio pašto, rašydami tinklaraščius ar puoselėdami hobį. Yra net investuotojų į domenų vardus.
Jonavos rajono gyventojai iki šiol užregistravo 413 .lt domenų ir galima sakyti, kad yra aktyvesni už verslą. Tai puikus pavyzdys, kaip domenai ir interneto svetainės naudojamos asmeniniams tikslams. Tiesa, gali būti, kad dalis fizinių asmenų vardu registruotų domenų naudojami verslo tikslams. Vis tik, labai tikiuosi, kad Jonavos verslas ir gyventojai aktyviau naudosis interneto galimybėmis, o tų galimybių augti – dar labai daug.
– Ačiū už pokalbį.
Publikuota 2019-02-04