Raskite .lt domeną
Per karantiną kėlėsi į internetą: kaip sukurti sėkmingą el. parduotuvę?
Kilus koronaviruso pandemijai, gyventojai ėmė pastebimai daugiau naudotis kompiuteriais ir išmaniaisiais įrenginiais, o tai paskatino verslą sparčiau keltis į internetą ir kurti el. parduotuves. Kauno technologijos universiteto (KTU) Interneto paslaugų centro DOMREG duomenimis, per visą karantino laikotarpį nuo 2020 m. kovo pradžios iki 2021 m. gegužės pabaigos buvo įkurta daugiau nei 59 tūkst. naujų .lt domeno vardų, iš kurių didelė dalis – el. parduotuvėms.
„Prasidėjus karantinui fiksavome naujų .lt domeno vardų registracijos šuolį, o šiuo metu – aktyvumas grįžta į įprastą ritmą. Tai natūralu, kai laisvinamas karantinas ir drąsiau grįžtama prie įprasto gyvenimo. Taip pat vasaros mėnesiais aktyvumas mažesnis dėl atostogų meto. Tačiau per karantiną susiformavę vartotojų įpročiai daugiau pirkti internetu niekur nedings. Šalia įprasto verslo pasitelkę internetą, net ir pradedantieji verslininkai ilgainiui išloš turėdami daugiau pardavimo kanalų“, – mano KTU Interneto paslaugų centro DOMREG vadovė Daiva Tamulionienė.
Pasak verslininkų, ne visiems prekybos internete pradžia buvo sėkminga, o visų prarastų pajamų pardavimai el. parduotuvėje nekompensavo. Kita dalis – pabūgę iššūkių karantiną tiesiog laukė, todėl dar labiau atsiliko ir yra priversti galvoti, kaip atgaivinti pardavimus.
Prekyba internete ir toliau išlieka dėmesio centre, o lietuviškų el. parduotuvių patrauklumą, tikėtina, padidins nuo 2021 m. liepos įsigaliosiąs mažaverčių siuntų iš trečiųjų šalių apmokestinimas panaikinus PVM lengvatą. Gal tai nesukels didelio bumo, koks buvo per karantiną, bet paskatins vietos prekybininkus jaustis drąsiau vystant lietuviškas el. parduotuves.
Pirmas žingsnis – domenas ir jo vardas
Vos tik 2020 m. kovą buvo įvestas karantinas ir uždarytos fizinės prekybos bei paslaugų teikimo vietos, grožio salonus valdančios bendrovės „BEAUTY BAY & SPA“ marketingo vadovė Valerija Andre suskubo savo jėgomis kurti el. parduotuvę, nes ieškoti programuotojų nebuvo nei laiko, nei finansinių galimybių be pajamų staiga likusiai įmonei.
„Pirmas žingsnis buvo pasirinkti domeną ir jo vardą. Pavadinimą grožio salonui jau buvome sugalvoję, o .lt domeną pasirinkome, kad būtų aišku, jog mūsų verslas yra Lietuvoje ir tai bus lietuviška el. parduotuvė. Šis domenas geriausiai leidžia tai suprasti“, – mano V. Andre.
Dažnai daroma klaida pasirenkant domeną, pasak KTU Interneto paslaugų centro DOMREG vadovės D. Tamulionienės, kai norimas domeno vardas yra užimtas, tuomet bandoma tikrinti, ar jis yra laisvas kituose domenuose.
„Domenas .lt parodo naudotojo šalį arba lietuvišką produkto kilmę bei sąsajas su Lietuva, todėl vien tik iš naudojamo domeno galima suprasti, kad tai bus lietuviška parduotuvė. Daug vartotojų pagal .lt domeną identifikuoja, kad tai – vietinis verslas, vadinasi, bus greitas prekių pristatymas, aptarnavimas lietuvių kalba, greičiau galima susisiekti skambinant telefonu, parduotuvė patikimesnė ir saugesnė, Lietuvoje bus galima ginti vartotojo teises kilus ginčui.
Kai el. parduotuvė yra lietuviška, bet domenas yra kitas, gali kilti įtarimų, ar parduotuvė nesuklastota, ar patikimas pardavėjas ir t. t. Visada rekomenduoju lietuviškai e. parduotuvei naudoti .lt domeną, o jeigu norimas domeno vardas užimtas – paieškoti sinonimų ar alternatyvų lietuvių kalbos žodynuose“, – pataria D. Tamulionienė.
Daiva Tamulionienė, KTU Interneto paslaugų centro vadovė
Domeno pasirinkimo strategija turėtų būti aiški pagal norimą pasiekti tikslinę rinką. Jeigu keliamas tikslas parduoti lietuviams, latviams, estams ir šiose rinkose įsitvirtinti kaip vietos žaidėjui, tuomet ir domenai turėtų tai aiškiai atspindėti. Štai Baltijos šalių el. prekybos milžinas pigu.lt Latvijos rinkoje yra žinomas kaip 220.lv, o Estijoje – kaup24.ee.
Ar įmanoma sėkminga savadarbė el. parduotuvė?
Kai domeno vardas yra registruotas, pasirinktas domenų vardų serverio ir būtinų el. parduotuvės veikimui failų prieglobos paslaugų teikėjas, el. parduotuvės adresas internete pradeda veikti jau po kelių valandų.
„Domeno registravimas bei talpinimo paslaugos iš pirmo žvilgsnio kelia daug baimių ir abejonių, ypatingai tuomet, kai susiduriama pirmą kartą. Tačiau šiuo metu IT paslaugų teikėjai žengia tolimesnius žingsnius ir gali pasiūlyti automatizuotas, supaprastintas svetainių kūrimo galimybes. Viena jų – pasinaudoti įrankiu „Installatron“. Šis įrankis pakeičia sudėtingą rankinį turinio valdymo sistemos (pavyzdžiui, „WordPress“ ar kt.) diegimą ir kelių mygtukų paspaudimu ją įdiegia automatiškai. Teliks tik pasirinkti norimą dizaino temą ir sukelti tekstus, nuotraukas bei kitą informaciją. Paskelbus svetainę, vėliau galima ją tobulinti be jokių apribojimų“, – tikina serverio paslaugas teikiančios „Interneto vizija“ kokybės užtikrinimo specialistas Elidijus Čypas.
Vos tik įkūrusi .lt domeno vardą beautybayspa.lt V. Andre jau kitą dieną jungėsi prie serverio administravimo skydelio „DirectAdmin“, kuriuo naudodamasi susikūrė e. pašto dėžutes bei pasitelkusi programinės įrangos diegimo į serverį vedlį „Installatron“ vos keliais pelės paspaudimais įdiegė turinio valdymo sistemą „WordPress“ (TVS).
„Pats svetainės TVS instaliavimas buvo labai greitas, patogus ir aiškus naudojant „Installatron“ įrankį „Interneto vizijos“ serverio administravimo skydelyje „DirectAdmin“. Pasirinkus norimą TVS, užpildžius keletą laukelių ir paspaudus mygtuką „Diegti“, svetainė įdiegiama serveryje ir po kelių akimirkų jau galima prisijungti prie TVS administravimui. Nereikėjo pačiai kopijuoti į serverį failų ir kurti bei sukonfigūruoti duomenų bazės, kas mažiau patirties turinčiam jau būtų per sudėtinga“, – patirtimi dalijasi V. Andre.
Paklausta, kodėl pasirinko būtent „WordPress“ TVS, pašnekovė nedvejodama atsakė, kad ši turiniui į svetainę sukelti ir redaguoti skirta sistema yra patogiausia programavimo žinių neturinčiam žmogui.
Valerija Andre, „BEAUTY BAY & SPA“ marketingo vadovė
„Ši turinio valdymo sistema yra man aiškiausia, nes turėjau patirties su ja dirbdama. Didelis dizaino šablonų ir įskiepių pasirinkimas, lankstus turinio valdymas su rengykle (angl. builder). Be to, aš viską pati be programuotojų pagalbos per karantiną greitai pasidariau: tiek turinio valdymo sistemą instaliavau pati, tiek reikalingus įskiepius įdiegiau, tiek suradau tinkantį dizaino šabloną ir sukėliau visą turinį. Padėjo turbūt tai, kad jau turėjau interneto svetainių administravimo patirties. Žinoma, dabar teko svetainę pačiai nuo pradžios sukurti – registruoti domeną, valdyti serverį, įdiegti naują TVS, – bet viską išsiaiškinau ir tai tikrai nebuvo sudėtinga“, – džiaugiasi marketingo vadovė.
Kodėl „WordPress“ tokia populiari?
Atvirojo kodo nemokama „WordPress“ yra populiariausia TVS pasaulyje. „WordCamp“ duomenimis, daugiau nei 30 proc. visų interneto svetainių pasaulyje veikia „WordPress“ platformoje. Tai sudaro daugiau nei 75 milijonus interneto svetainių ir el. parduotuvių. Tokios kompanijos kaip Sony, MTV, BBC ar lietuviškos iki.lt, makalius.lt, kavosdraugas.lt naudoja šią TVS.
Lietuvos mokslo ir studijų institucijų kompiuterių tinklo LITNET informacinių technologijų specialistė ir KTU dėstytoja Jolanta Totoraitienė teigia, kad ši TVS nuo pirmojo leidimo 2003 m. nuėjo ilgą kelią – nuo paprasto tinklaraščių kūrimo įrankio iki visavertės turinio valdymo sistemos, kurią galima naudoti kuriant beveik bet kokio tipo svetainę: nuo paprastų tinklaraščių iki verslo svetainių, el. parduotuvių, skirtų realių ar skaitmeninių prekių pardavimui, katalogų ir korporatyvinių svetainių didelėms įmonėms.
„Per ilgą laiką „WordPress“ buvo nuolat tobulinama ir plečiama, siekiant, kad būtų lengva ir suprantama lyg įprastas kompiuterio teksto redaktorius be jokių programavimo žinių. Draugiška vartotojui sąsaja – maksimaliai supaprastinta sąveikos su „WordPress“ logika. Paprasčiau tariant, kas parašyta ant mygtuko, tai ir daroma.
Kūrėjai ypatingą dėmesį skyrė ne tik naudojimo paprastumui ir prieinamumui, bet ir greitaveikai bei saugumui. „WordPress“ svetainės diegimas serveryje su duomenų baze užtruks iki 4 minučių, o jeigu pasitelkiami patogesni įrankiai, kaip „Installatron“, – dar greičiau. Išplėsti „WordPress“ galimybes galima naudojant bet kuriuos iš daugiau nei 64 tūkst. siūlomų įskiepių. Gausybė jau sukurtų tiek nemokamų, tiek mokamų dizaino šablonų leis sukurti profesionaliai atrodančią svetainę ar el. parduotuvę“, – teigia J. Totoraitienė.
Pernelyg gerai, kad būtų tiesa
Be labai svarbių privalumų, yra ir trūkumų, su kuriais reikia susidoroti arba tiesiog būti atsargesniems šią TVS naudojantiems el. parduotuvių savininkams. Labiausiai „WordPress“ yra kritikuojama dėl saugumo spragų, todėl tiek pačią TVS, tiek visus įskiepius ir dizaino šablonus būtina dažnai atnaujinti, – lygiai taip pat kaip ir kompiuterio programinę įrangą.
Jolanta Totoraitienė, Lietuvos mokslo ir studijų institucijų kompiuterių tinklo LITNET informacinių technologijų specialistė
„Atviras TVS kodas turi trūkumų: piktadariams lengviau rasti pažeidžiamumą. Vis daugiau įsilaužėlių (ir toli gražu ne etiškų) laužo „WordPress“ svetaines. Virusų, šlamšto siuntėjų ir nulaužtų svetainių skaičius mažėja nežymiai, nepaisant „WordPress“ kūrėjų pastangų taisyti saugumo spragas reguliariai išleidžiant pataisas. Tai rodo, kad TVS nėra taip dažnai atnaujinamos, kaip reikėtų, todėl neprižiūrimos tampa tobulu programišių taikiniu“, - akcentuoja J. Totoraitienė.
Patyrusios IT specialistės teigimu, kartais laiku atnaujinti šią TVS neįmanoma dėl nesuderinamų su nauja versija įskiepių. Kai atnaujinama pati „WordPress“, suderinamumas su įdiegtais įskiepiais ir dizaino šablonais gali būti prarastas. Tai gali sukelti rimtų problemų, kai reikės „grįžti“ į ankstesnę versiją.
„Nereikėtų labai susižavėti nemokamais dizaino šablonais ir įskiepiais. Juos dažnai gamina pradedantieji, kurie tik mokosi programavimo ar dizaino. El. parduotuvei geriau įsigyti profesionalų sukurtą dizaino temą, kuri yra nuolat atnaujinama ir turi didelį būrį naudotojų. Be to, nerekomenduojama naudoti „WordPress“ diegiant parduotuvių, kuriose yra du tūkstančiai ar daugiau prekių. Teigiama, kad išlaidos yra neproporcingos naudai, nes „WooCommerce“ vis dar trūksta didelėms parduotuvėms skirto funkcionalumo“, – įspėja J. Totoraitienė.
Planavimas padeda išvengti klaidų
Pasak informacijos prieglobos arba serverio paslaugas interneto svetainėms bei el. parduotuvėms teikiančios bendrovės „Interneto vizija“ kokybės užtikrinimo specialisto E. Čypo, planavimas ir verslo idėjos vystymas padeda išvengti chaoso, laiko švaistymo, nepamatuotų investicijų ir brangiai kainuojančių klaidų.
„Prieš kuriant el. parduotuves potencialūs klientai turi nuogąstavimų, jog tai bus ilgas, sunkus ir sudėtingas kelias. Todėl kartais idėjos taip ir lieka neįgyvendintos visą el. parduotuvės kūrimo procesą įsivaizduojant kaip neįveikiamą kalno viršūnę. Šioje vietoje mūsų paprastas patarimas būtų pradėti nuo verslo plano: susidėlioti aiškius tikslus, turimas galimybes. Tuomet bus matoma, kokio tipo svetainės reikės ir kiek tam galima skirti lėšų, bei kas tai galės atlikti: ar reikės programuotojų, o gal nereikės ir svetainę galima bus susikurti visiškai savarankiškai“, - pataria E. Čypas.
Iššūkiai po starto
Jeigu domeno vardo registravimas ir TVS diegimas yra labai greitas ir nesudėtingas procesas, didieji iššūkiai prasideda jau sukūrus el. parduotuvę. Tuo įsitikino grožio salonus valdančios bendrovės „BEAUTY BAY & SPA“ marketingo vadovė V. Andre.
„Kai TVS jau įdiegta serveryje, pirmiausias iššūkis, su kuriuo susidūriau – puslapių krovimo greičio padidinimas ir SEO. Pačiam el. parduotuvę sukurti nėra sunku, ypač, kai yra patogių serverio valdymo priemonių ir automatizuotas programinės įrangos diegimas į serverį. Daug sunkiau paskui sukurti el. parduotuvės turinį ir ją padaryti informatyvią, greitą ir patogią vartotojui.
Kurdama turinį nuolat galvoju apie SEO. Įdiegiau keletą įskiepių, rodančių puslapio turinio atitiktį norimam raktažodžiui. Darbas su raktažodžiais yra nelengvas, reikalaujantis kūrybiškumo, bet labai svarbus. Tai pagrindas, nes pagal tam tikrus raktažodžius kuriami puslapiai, prekių aprašymai. Jeigu į SEO reikalavimus neatsižvelgiama pačioje e. parduotuvės kūrimo pradžioje, vėliau interneto paieškos sistemos tokią svetainę reitinguoja prastai, o žmonės ieškantys produkto – taip pat nepasitiki.
Manau, SEO pagrindą galima pasidaryti pačiam, o vėliau augant verslui būtų tikslinga kreiptis konsultacijų į SEO specialistus siekiant dar didesnio srauto į parduotuvę ir dar didesnių tikslų. Vien sukurti el. parduotuvę ir sukelti prekes neužtenka.
Aš nuolat dirbu siekdama kuo aukštesnių pozicijų „Google“ paieškoje, tad norėtųsi el. parduotuvę iškelti į pirmąsias paieškos rezultatų pozicijas. Taip pat nuolat komunikuojame socialiniuose tinkluose, vis daugiau investuojame į reklamą“, - apie lankytojų pritraukimo į el. parduotuvę subtilybes pasakoja V. Andre.
SEO svarba
Karantinas labai padidino susidomėjimą el. parduotuvėmis, o tai sukėlė aršią konkurenciją internete. Jeigu iki karantino kai kuriuose prekių segmentuose konkurencija buvo menka, atsiradus tūkstančiams naujų el. parduotuvių lankytojų pritraukimas tapo aršios kovos dėl paspaudimų arena. Daugelis el. parduotuvių savininkų neįvertina SEO svarbos. Tai yra didelė klaida, nes SEO tikslas – padidinti lankytojų srautą iš „Google“ organinės paieškos. Labai dažnai dėl lankytojų stokos el. parduotuvėmis nusiviliama.
Elidijus Čypas, bendrovės „Interneto vizija“ kokybės užtikrinimo specialistas
„Šiuo metu pasaulyje yra milijardai aktyvių svetainių. Neužtenka tiesiog sukurti el. parduotuvės, tačiau reikėtų padirbėti ir toliau, kad lankytojai sužinotų apie jos egzistavimą. Todėl tikrai rekomenduojame apie savo svetainę pranešti vienokiu ar kitokiu būdu: reklama internete ar pasitelkiant SEO.
SEO kaip marketingo priemonę rekomenduojame naudoti tuomet, kai svetainėje yra pakankamas kiekis turinio, su kuriuo galima būtų dirbti SEO tikslais. Todėl svetainės kokybiškas turinys yra ypatingai svarbus: detalus produktų, paslaugos aprašymas, patarimų skiltis, straipsnių skiltis.
Geriems SEO rezultatams svarbus ne tik turinys, tačiau ir kiti faktoriai: krovimo greitis, raktažodžiai ir aibė kitų dalykų. Prieš pradedant SEO darbus patartina pasidaryti vadinamąjį SEO auditą, kurio metu išryškėja taisytinos vietos“, – sako E. Čypas
Populiariausi įskiepiai „WordPress“ TVS yra „Yoast SEO“, „All in One SEO“, „The SEO Framework“, kurie padės pačiam tvarkyti el. parduotuvės SEO. Kiti SEO įrankiai tolimesniam darbui – „Ahrefs“, „Majestic“, „Backlinkwatch“, „Moz“.
Pirmasis pirkėjas – per pirmąją savaitę
Įdėjus triūso kuriant el. parduotuvę, kyla klausimas, kada galima tikėtis pirmųjų pardavimų. Kaip teigia savadarbę el. parduotuvę beautybayspa.lt sukūrusi ir žaidimą „Ties 200 000 .lt domenų riba“ laimėjusi V. Andre, lankytojų sulaukė ir pirmuosius užsakymus el. parduotuvėje gavo labai greitai. Tačiau reikia atkreipti dėmesį, kad tokios sėkmės Valerija sulaukė, nes jau prieš keldama prekes į parduotuvę buvo pasidariusi raktažodžių analizę, apgalvojusi el. parduotuvės struktūrą ir rengė turinį pagal SEO reikalavimus.
„Pirmojo pirkėjo sulaukiau gan greitai – per pirmąją savaitę nuo el. parduotuvės paleidimo. Prasidėjus karantinui – viskas labai suaktyvėjo. Tai buvo stilumas vystyti el. prekybą šalia turimos fizinės parduotuvės. Net ir dabar, kai jau galima ateiti į fizinę parduotuvę, daugelis įprato pirkti internetu, todėl el. parduotuvės vystymui, ypač SEO, skirsime daug dėmesio. Anksčiau turėjome tik reprezentacinę interneto svetainę ir el. prekyba netikėjome, bet karantinas šį požiūrį pakeitė“, – patirtimi dalinasi V. Andre.
Publikuota 2021-06-16