Raskite .lt domeną

Pasirinkęs lietuvišką domeną bitininkas išpildė vaikystės svajonę

Biržietis Karolis Paulas prisipažįsta, kad jo vaikystės svajonė turėti medaus parduotuvę išsipildė internete. Bitininkas džiaugiasi sukūręs elektroninę parduotuvę, kurios domenas bičiųpaštas.lt buvo 2024 m. išrinktas gražiausiu lietuvišku interneto vardu.

Kauno technologijos universiteto (KTU) Interneto paslaugų centro DOMREG duomenimis, iš viso yra registruota 2100 .lt domenų, kurią varde yra lietuviškų savitųjų raidžių ą, č, ę, ė, į, š, ų, ū, ž. Daugiakalbei terpei pritaikyti IDN (angl. Internationalized Domain Names) domenai Lietuvoje pradėti registruoti 2004 m. Pirmieji įkurti IDN domenai buvo baldųnamai.lt, židiniai.lt ir šildymas.lt.

Bitininkavimo pradžia – vaikystėje

„Kiti vaikai norėjo prabangių automobilių, o mano svajonė – bičių ūkis. Būdamas vaikas visada galvojau, kad prižiūrėti bites yra labai sunku. Tačiau vaikystėje sutiktas bitininkas iš Nemunėlio Radviliškio greitai išsklaidė visas abejones, supažindindamas su bitininkystės pradmenimis ir paskatindamas imtis šio amato. Netrukus namuose atsirado du bičių aviliai, kuriuos saugau iki šiol kaip relikviją“, – apie pažintį su bitėmis pasakoja K. Paulas.

Karolis Paulas, bitininkas

Karolis Paulas, bitininkas

Pašnekovas tikina, kad be tėvelių palaikymo ir pagalbos būtų buvę labai sunku, o dabar ypatingai daug padeda draugė Gabija ir sesuo Rugilė.

„Buvau mažas berniukas, kuris negalėjo pats medsukio pasukti. Gerai, kad tėtis padėdavo, kai nepavykdavo pačiam medų išsukti senu rankiniu įrenginiu. Dabar jau viskas modernizuota, daug paprasčiau, o informacijos apie bitininkystę ir įvairių modernių įrankių galima rasti internete“, – teigia bitininkas.

„Lietuvos pašto“ skyrius tapo „Bičių paštu“

Prie Latvijos sienos esančioje Biržų rajono gyvenvietėje Germaniškyje bitininkas įsigijo buvusį „Lietuvos pašto“ pastatą, kuriame įrengė naujas medaus sukimo, produkcijos pakavimo ir sandėliavimo patalpas. Šiuo metu bitininko ūkyje – 50 bičių šeimų ir 70 avilių.

„Nors ūkis nėra didelis, o bitininkystė yra labiau mano hobis bei mielas laisvalaikis, vis tik reikėjo kažkur įsikurti. Tam puikiai tiko senas pašto pastatas Germaniškyje. Vis sakydavau, kad važiuoju į paštą pas bites. Taip ir gimė bitininkystės ūkio pavadinimas, turintis gražią perkeltinę reikšmę – bitės lyg paštininkės renka ir siunčia nektarą, žiedadulkes“, – sako K. Paulas.

Lietuviškas domenas – ne kliūtis

Išplėtęs bitininkystės ūkį biržietis pasiryžo žengti kitą žingsnį ir įgyvendinti vaikystės svajonę – turėti medaus parduotuvę.

„Parduotuvė internete man pasirodė patrauklesnė alternatyva. Tad ilgai nedvejojęs registravau domeną bičiųpaštas.lt. Man svarbu buvo taisyklingas lietuviškas domeno vardas, nes šveplas adresas ne visiems iš karto gali būti suprantamas, ypač sakant jį telefonu“, – tikina bitininkas K. Paulas.

KTU Interneto paslaugų centro DOMREG rinkodaros ir komunikacijos specialistas Vaidotas Jakuška teigia, kad domenų su lietuviškais diakritiniais ženklais naudojimas vis dar yra mažas dėl įsigalėjusio įpročio švepluoti bei nepatogumų atvaizduojant IDN domenus socialiniuose tinkluose, el. pašto ir kitose sistemose.

„Nors daugelis interneto naršyklių IDN domenus adreso eilutėse jau rodo su diakritiniais ženklais, tačiau kai kurios el. pašto sistemos ir socialiniai tinklai šios konversijos neatlieka. Pavyzdžiui, domenas bičiųpaštas.lt socialinių tinklų nuorodose bus atvaizduojamas kaip xn–biipatas-lbb75fuf.lt. Šis nepatogumas atbaido nuo platesnio IDN domenų naudojimo, todėl labai džiugu, kad yra domenų turėtojų, kurie domeną su savitosiomis lietuvių kalbos raidėmis naudoja tiesiogiai – interneto svetainei ar el. parduotuvei publikuoti“, – teigia V. Jakuška.

Vaidotas Jakuška, KTU Interneto paslaugų centro rinkodaros ir komunikacijos specialistas

Vaidotas Jakuška, KTU Interneto paslaugų centro rinkodaros ir komunikacijos specialistas

Pasak rinkodaros ir komunikacijos specialisto, dėl apsunkintos komunikacijos socialiniuose tinkluose ir kitų apribojimų dauguma registruotų IDN domenų yra nukreipiami į šveplas jų atitiktis. Taip vartotojui sudaroma galimybė pasiekti interneto svetainę tiek rašant adresą taisyklingai, tiek šveplai.

„Nors didesnė dalis internautų rašydami domeno vardus švepluoja, tačiau yra nemaža dalis vartotojų, kurie interneto svetainės adresą interneto naršyklėje rašo su diakritiniais lietuvių kalbos ženklais. Dėl šios priežasties rekomenduočiau registruoti tiek taisyklingą, tiek šveplą domenus ir padaryti nukreipimą į kurį nors vieną. Taip bus patogiau vartotojui ir saugiau verslui“, – pataria KTU Interneto paslaugų centro DOMREG rinkodaros ir komunikacijos specialistas V. Jakuška.

Bitininko svajonė išsipildė internete

Užregistravęs domeną ir užsisakęs interneto svetainės prieglobos (angl. Hosting) paslaugas, bitininkas ėmėsi svajonę paversti realybe. Pašnekovas prisipažįsta, kad tai nebuvo taip sunku, kaip tikėjosi, o sukurti el. parduotuvę galima ir be programavimo žinių.

„Pirmiausia reikėjo pasirinkti turinio valdymo sistemą (angl. Content Management System), kad galėčiau pats lengvai įkelti ir koreguoti turinį, neturėdamas jokių programavimo žinių. Visiems puikiai žinoma „WordPress“ turinio valdymo sistema su „Elementor“ interneto svetainių kūrimo įrankiu (angl. Website Builder) man atrodė geriausias pasirinkimas dėl patogumo ir plačių galimybių“, – teigia K. Paulas.

Karolis Paulas, bitininkas

Karolis Paulas, bitininkas

Kiti žingsniai, pasak bitininko, buvo dizaino šablono (angl. Theme) pasirinkimas ir turinio sukūrimas.

„Nelengva buvo apsispręsti dėl el. parduotuvės dizaino. Džiaugiuosi, kad jį pavyko sukurti artimą širdžiai, šiltą. Daug pastangų reikalaujantis procesas – nuotraukų padarymas ir atranka bei tekstų rašymas. Dar iki šiol el. parduotuvės turinys nėra sutvarkytas taip, kaip norėčiau. Turinio kūrimas – turbūt pats sunkiausias ir nesibaigiantis procesas, ypač, kai tai darau laisvalaikiu“, – prisipažįsta K. Paulas.

Ko trūksta sėkmei internete?

Kad turinio kūrimas net ir esant plačiai dirbtinio intelekto įrankių pasiūlai yra iššūkis, pripažįsta interneto svetainių prieglobos paslaugas teikiančios įmonės „Interneto vizija“ Lietuvos regiono vadovas Antanas Mišeikis. Pašnekovo teigimu, kuriant interneto svetainę ar el. parduotuvę svarbiausia turėtų būti vartotojai ir jų patirtis.

„Daugelis svetainių kūrėjų per daug koncentruojasi į dizainą, pamiršdami apie funkcionalumą, todėl svetainė gali būti graži, bet veikti lėtai, nepatogiai. Intuityvus, vartotojui patogus, prisitaikantis dizainas (angl. Responsive Design), leidžiantis lengvai naršyti skirtinguose įrenginiuose, yra labai svarbus.

Kita problema – nepakankamai dėmesio skiriama turiniui ir SEO (angl. Search Engine Optimization) optimizavimui, todėl svetainė gali būti sunkiai randama paieškos sistemose, o tai sumažina potencialių lankytojų skaičių. Kokybiškas, reguliariai atnaujinamas turinys suteikia vertę auditorijai, palaiko lankytojų įsitraukimą ir skatina jų grįžimą“, – akcentuoja A. Mišeikis.

Be kokybiško turinio ir patogios navigacijos, sėkmingai interneto svetainei ar el. parduotuvei reikalingas patikimas veikimas ir greitas krovimas.

„Svetainės greičio problemos gali atbaidyti lankytojus bei pabloginti pozicijas paieškos varikliuose. Svetainės krovimo greitis dažniausiai priklauso nuo jos programinio kodo. Patarčiau optimizuoti programinį kodą, naudoti naujausią programinės įrangos versiją, taip pat reikėtų vengti nereikalingų įskiepių (angl. Plugin) ir neoptimizuotos grafikos publikavimo.

Reikėtų nepamiršti, kad labai svarbų vaidmenį atlieka kokybiškos prieglobos paslaugos. Norint, kad svetainė veiktų greitai ir patikimai, reikėtų pasirinkti interneto svetainės talpinimo serveryje planą, atitinkantį galios poreikius“, – pataria A. Mišeikis.

Sėkmei internete taip pat būtina nuosekli rinkodara. Integracijos su socialiniais tinklais, el. pašto kampanijos bei investicijos į reklamą padės pritraukti dar daugiau lankytojų.

Publikuota 2025-03-06